Hoe werkt budgetbeheer?

Kennismaking

U komt bij ons op kantoor voor een kennismakingsgesprek. Aan het eind van het gesprek besluiten we samen of een budgetcoach een goede oplossing voor u is.
Voor de aanvraag van budgetbeheer zijn de volgende documenten nodig:

  • Overeenkomst budgetbeheer (invullen)
  • Algemene Voorwaarden (ondertekenen)

Intake en afsprakengesprek

Geeft u ons opdracht voor budgetbeheer, dan gaan we met u samenwerken. Voor deze samenwerking maken we goede afspraken: wat doen wij én wat doet u. Natuurlijk kunt u ook vragen stellen over dingen die u niet begrijpt.

Bij de intake maken we een budgetplan. We bespreken wat de beheerrekening en de leefgeldrekening voor u betekenen en maken werkafspraken.

Budgetplan

In de intake brengen we samen met u uw financiële situatie in kaart. We maken een overzicht van uw inkomsten, vaste lasten en wat er overblijft. Op basis hiervan maken we een budgetplan. In het budgetplan staat hoe uw geld de komende tijd besteed wordt.
We vinden het belangrijk dat al onze klanten een Wettelijke Aansprakelijkheid (WA)-verzekering hebben. Heeft u geen WA-verzekering, dan sluiten we deze voor u af bij de NBP . Heeft u een eigen woonruimte, maar geen inboedelverzekering? Dan sluiten we ook een inboedelverzekering af.

Wat wij voor u doen

We openen een beheerrekening. Op deze rekening komen al uw inkomsten binnen. We betalen hiervan uw vaste lasten. We openen ook een leefgeldrekening. Op deze rekening storten we het geld dat overblijft.
Vaste lasten zijn:

  • Huur
  • Gas, water & elektra
  • Zorg-, WA- en inboedelverzekering
  • Gemeentelijke en waterschapsbelasting
  • Uitvaartverzekering (als u die heeft)
  • Motorrijtuigenbelasting en autoverzekering (als u al een auto heeft en dat binnen het budgetplan past).
Beheerrekening bekijken in OnView

Wij beheren de beheerrekening, maar u kunt wel zien wat er met uw geld gebeurt. We maken een persoonlijke pagina voor u in de onlineomgeving OnView. U kunt inloggen en alle gegevens van de beheerrekening bekijken. Het budgetplan staat ook op uw pagina.

Wat u zelf doet

Inkomen

U blijft zelf zorgen voor inkomen. Dat betekent niet alleen inkomen uit werk, maar ook aanvragen van toeslagen, kinderbijslag, enzovoort.

Leefgeldrekening

Het geld op de leefgeldrekening kunt u besteden zoals u wilt. U bepaalt hoeveel u hiervan uitgeeft aan eten, drinken, telefoon, internet, loterijen, enzovoort. Op deze rekening kunt u gewoon internetbankieren.

Formulieren

Kiest u voor Budgetbeheer Basis, dan blijft u zelf verantwoordelijk voor het invullen van formulieren, bijvoorbeeld voor aangifte inkomstenbelasting, kwijtschelding van gemeentelijke belastingen, aanvraag bijzondere bijstand, enzovoort.

Wilt u dit liever niet zelf doen, dan kunt u kiezen voor Budgetbeheer BasisPlus of Budgetbeheer Compleet.

Post

Kiest u voor Budgetbeheer Basis of Budgetbeheer BasisPlus dan blijft u zelf uw post ontvangen en verwerken. Dat betekent dat u de rekeningen die u krijgt voor uw vaste lasten aan ons doorstuurt. Ook betekent dat dat u zelf de rekeningen voor ziektekosten indient bij uw zorgverzekering en bijvoorbeeld internetabonnementen aanvraagt of gas en elektra oversluit.
Wil u dit liever ook niet zelf doen, dan kunt u kiezen voor Budgetbeheer Compleet. Dan laten we alle financiële post rechtstreeks naar ons kantoor sturen.

Wanneer eindigt budgetbeheer?

U tekent een overeenkomst van 12 maanden met een budgetcoach. Daarna is de overeenkomst per maand opzegbaar. Wij kijken dan met u hoe het met u en met uw financiën gaat.

Verder lezen: Wat kost budgetbeheer?